Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.09.2021 15:48 - ЯМБОЛ - ЗНАЧЕНИЕ НА ИМЕТО, АВТОР: МИЛЕНА ВЪРБАНОВА
Автор: milenavarbanova9 Категория: История   
Прочетен: 2450 Коментари: 12 Гласове:
4

Последна промяна: 07.09.2021 11:20

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Както винаги, всичко започна от Омир. Преди повече от две години внимателно препрочитах Илиада, търсейки в този най-чист, най-дълбок и достоверен извор сведения за тракийските народи и техните царе. И ето че във Втора Песен на великата поема -"Преброяване на корабите"  - истинска съкровищница от знания за древните жители на Егейския басейн, Балканите и Мала Азия - попаднах на знаменателни стихове, в които бе споменато цяло целеничко името Ямбол - "Хиамбол". Според поета на поетите вождовете "Епистроф и Схедий, рожби на Ифит, потомък Навболов", дошли в Троада, за да воюват на страната на данайците, покрай множество други бойци, водят и "жители на град Анемория и на Хиамбол,/ всички , заселени чак до брега на Кефис велелепен,/ още в Лилея, отдето извира Кефис бистроструен". Става дума за Хиамбол във Фокида, но в омировата епоха е било известно всекиму, че днешна континентална и островна Гърция, както и бреговете на Йония, пък и значителна част от хинтерланда на двата континента, са били населени с пеласги и траки. Достатъчно доказателства за този факт съществуват и днес, стига някой да поиска да ги види. Фокидският Хиамбол - понастоящем в развалини - се намира недалеч от град Екзархос, наричан по-рано Богдану. Следователно повече от сигурно е, че името на българския Ямбол не е несръчна транскрипция от Диос-полис или Диан-полис, а има тракийски произход и още от основаването си градът е бил наричан не другояче, а тъкмо Ямбол.

В подкрепа на това твърдение е обстоятелството, че именно на тракийска - "славянска територия" се откриват и други селища с почти същото име. В Украйна това са град Ямпол, Могильов-Подолски район, Виницка област и селището Ямпол ( Ямпiл на укр.),Лимански район, Донецка област, а в Беларус това е село Ямпол, Речицки район, Гомелска област. Според историческите сведения и трите поселения са упоменати в нови времена, но това не означава, че не са по-стари от момента на официалната си регистрация.

Към тях ще прибавя и град Емполи в Тоскана, Италия, чието название е доста съзвучно с това на Ямбол, пък и - както непрекъснато напомням, Италийският полуостров е бил заселен с тракийски народи и в повечето случаи днешната италианска топонимия може да бъде разтълкувана само в съпоставка с тракийската лексика ( това важи в огромна степен за етруските и Тоскана).

Името Емполи силно напомня понятието emporium - пазар, магазия, магазин, кантора. В 8 в.край селището е съществувал замък Empolus или Empolis - Castello Empolus,Empolis - но италианските етимолози отхвърлят причастността на това название с emporium, те го свързват по-скоро с името на древното поселение Empulum, съществувало в Лациум, близо до Тиволи. Италианската езиковедска литература извежда названието Empulum от "покрит с пера, с перушина", което според мен не противоречи на предположението, че иде реч за "пазар на пилета, кокошки"( pullum, lat, poule, fr., pollo, pollastra - it ).

Така или иначе въпросът с името на Емполи е едно "езиково и териториално отклонение" от прекия въпрос за името на Ямбол, който се оказа страшно костелив орех - от тия, чиито предизвикателни черупки обожавам да чупя.

В свой коментар под един от моите постинги в блога, нашият съблогер Добродан подхвърли плодотворната идея, че Ямбол вероятно произхожда от "яма" - ямите за производство на катран - занаят на местните жители. Твърде е възможно - още повече, че и украинското селище в Донецка област е възникнало като място за охрана на "солни варници". Съществуват и естествени катранени ями, но нямам представа дали такива се се намирали около Ямбол - никога не съм посещавала града с изследователска цел. Остава въпросът - катранът ли е бил препитанието на мнозина от местните жители? Ако името на  Ямбол не произлиза от "яма за катран", какъв тогава е неговият произход?

Но нима "яма" означава само трап? В тракийския и българския език значението на"яма" директно се покрива със санскритското понятие -"yama"-  което произлиза от името на бога на смъртта Yama - и се разклонява в обширна система. Едно от значенията му в тракийския и в днешните славянски езици е "пещера".

В почти непосредствена близост до град Ямбол се намира прастарата селищна могила Кабиле. Изследвах корена КАБ - КОБ в студията си "Кобният час се отлага" - той се отнася - независимо дали това ни харесва или не - към една забравена цивилизация, която сега драстично ни напомня за себе си. Това е древната цивилизация и раса на гигантите - на рептилите, чието съществуване е отразено в "Митологическа библиотека" на Аполодор въз основа на много по-стари съчинения. У Аполодор можем да прочетем две-три изречения за раждането на гигантите от Гея и изтреблението им от олимпийските богове. Доколкото човеците са наследници на титаните и боговете, расата на оцелелите рептили е техен антипод и враг. Ако съдим по името - Кабиле - това прадревно селище е основано именно от рептилите и само доста по-късно е наследено от траките. Това не са фантасмагории - древните писания и истината, затворена в словото, свидетелстват че такава гибелна цивилизация е съществувала и днес се стреми да превземе отново властта над света. С КАБ и КОБ е свързан коренът КАВ - cava, caverna - кухина, пещера, яма ( от " каверна" - "къща на змея" - " ca- vereni" произхожда името на град Каварна, където има голяма пещера). Твърде възможно е около и под  Ямбол ( и Кабиле) да съществува подземен лабиринт, но докато не бъде открит, тази идея остава в сферата на предположенията.

В някои простонародни български говори думата "ябълка" е произнасяна като "ямболка". Дали пък Ямбол не  означава "град на ябълките"? Известно е, че глаголът " ям" произлиза от "яма" и Yama. "Ям" често се трансформира в " яп" - "ап"  - " хап" - ухапване. Оттук идва думата "apple" - пряк етимологичен паралел на "ябълка"( не се чудете - тъкмо от думата "ап"- "хап" е образувано словото "аптека" - подредени по рафтовете "хапове"). Доста понятия по света свидетелстват за преминаването на "яма" в "яба". Но какво общо може да има този най- разпространен и любим плод с бога на смъртта Yama? Какво ли? Я си спомнете ябълката, с която змията изкушава Адам и Ева - това е първородният грях, грехът, заради който Бог изгонва от Рая сътворената от него първа човешка двойка. Спомнете си израза " ябълката на раздора". По някакви причини ябълката - най-рано култивираният плод на земята, се е превърнала в символ на греха, на съблазняването, на отклонението от целта на Сътворението, на човешкото разединение и противопоставянето между сатана и Бога. На латински "ябълка" е malum ( плодът, а дървото е malus ).Но "зло" на латински също е malum. Ямбол обаче едва ли произхожда пряко от "ябълка".

Не е изключено името на града да е свързано с еврейството и многобройната еврейска общност, която се заселва в него в средновековния и най-вече в османския период. Регистрирани са големи юдейски общности от ашкенази и в селищата с име Ямпол в Украйна и Белорусия ( днес повечето от тях са се изселили в Израел). Словото емпориум би могло да се отнесе към тяхното присъствие - щом стане дума за търговия, магазини, кантори, пазари и "безистени" -  стигаме винаги до " богоизбрания народ" . Дали имат пръст и в името на древния Хиамбол - цитиран от Омир, щом жителите му са дошли да се бият на страната на данайците?

Имаше момент, в който помислих, че името на Ямбол произлиза от някакво древно название на болестта бяс
 - "Ям-бол", където "ям" е "ухапване", а "бол" - "болест". Или " болест от Yama" - бога на смъртта. Подобна хипотеза има право на съществуване, тъй като в древни времена чумата е наричана " болдраколо" -  " болест от дявола" - това име е останало в аналите и в надписа на костницата на жертвите на чумата в село Болгаре, в Ломбардия, за което многократно съм писала.Свещеният индийски текст Атхарва Веда, в който се описва болестта бяс,  съобщава, че Yama има две кучета, като ухапването от едното от тях, вещае неминуема смърт за ухапания. И действително бясът се предава чрез ухапване - най-вече от кучета.

НАКРАЯ НЕКА СПОДЕЛЯ КОЕ, СПОРЕД МЕН, Е НАЙ-ВЕРОЯТНОТО ЗНАЧЕНИЕ НА ИМЕТО ЯМБОЛ:

Словото, което, в древността, най-силно напомня името на Ямбол е "ямб" - стихотворната стъпка. Разкрием ли първоначалния смисъл на тази дума, тутакси ще разкрием и значението на името Ямбол. На литераторите и четящите хора е известен произходът на другия стихотворен ред - хорей - той произлиза от "хоро". Но откъде се е взела думата "ямб"? Източниците са категорични - от името на Ямба, прислужницата на ЕЛЕВЗИНСКИЯ цар Келей. Когато Богиня Деметра, неутешима поради отвличането на единствената й дъщеря Персефона от Хадес, отседнала в дома на цар Келей и царица Метанира, те я настанили на трапезата и й предложили богато угощение. Но богинята не докоснала ястията и питиетата, тя седяла унила и равнодушна. Тогава веселата прислужница Ямба започнала да пуска малко ( или повече) непристойни шегички, а в един момент даже вдигнала полата си и показала на богинята - е, ясно ви е какво. Важното е, че постигнала целта си - скърбящата богиня се усмихнала и започнала да яде. В други извори се казва, че това не била Ямба, а Баубо, жена на Дисавл и майка на Триптолем, основателят на Елевзинските мистерии, комуто богиня Деметра подарила житния клас. Тя поднесла на богинята свещеното питие кикеон, но Деметра отказала да пие. Тогава Баубо вдигнала полата си, богинята се засмяла и пила. Баубо е изобразявана в гръкоримското изкуство  като женски полуторс - без горната част и главата, само частта под пояса, като там са разположени "очите й", т.е. зърната на гърдите, а за уста й служи - точно същото, което показала на богинята, за да я разсмее. В Античността тя е изразявала "грубата женска сексуалност". Можем да тълкуваме името Баубо като " баба" - жена. Името Ямба обаче е по-сложно понятие, свързано с яма, пещера, кухина, с женските гениталии - тайнство и източник на живота - всичко това съответства на някои основни факта, които бегло можем да научим за Елевзинските мистерии. Те са свързани с рождеството, плодородието, смъртта и възраждането. Ямба е нещо съкровено женско, но какво точно?

На помощ в тълкуването на Ямба и Ямбол идва свидетелството на т.нар." Itinerarium de Burgis", " Брюжки итинерарий"( описание на маршрут, пътепис ), създаден  през 1380 г. от пътешественик, посетил град Ямбол. Паметникът е познат от преписи, единият от които датира от 1500 г.и се съхранява в Университетската Библиотека в град Гент. Разглежда го българският историк Николай Шаранков, който в своя статия твърди, че в копията на "Брюжкия итинерарий" като име на Ямбол е преписано погрешното ГРЕНБОЕЛ, а не правилното ГРЕМБОЕЛ, указано в оригинала. Шаранков обаче не разсъждава върху смисъла на името, а сочи само правописната грешка.
Цяло чудо е, че западен автор, посетил български град още през Средновековието, ни е оставил толкова ясно, толкова великолепно и точно свидетелство за името на този град - разбира се, за този, който МОЖЕ ДА ГО ВИДИ И РАЗБЕРЕ. Когато прочетох ГРЕМБОЕЛ, разбрах, че съм стигнала до живеца, до чистия смисъл на името Ямбол."GREMBO" на италиански означава  "СКУТ" , но най-вече "УТРОБА".Явно пътешественикът е пожелал да му преведат името на италиански или латински - "gremium, grembium".

ЕТО Я РАЗГАДКАТА НА СМИСЪЛА НА ИМЕТО "ЯМБОЛ" -  "УТРОБА"!

В словото "утроба" са побрани всички понятия, които разгледах досега - яма, кухина, пещера, ябълка, раждане, плодородие - а също смърт - но и възраждане. 

Какво прекрасно пътешествие е пътуването чрез словото!
Каква обилна жътва даряват словесните класове на своя жътвар!





ВСИЧКИ АВТОРСКИ ПРАВА НАД СТАТИЯТА И ИДЕИТЕ НА АВТОРА СА ЗАПАЗЕНИ!





 


Тагове:   яма,   ямбол,   Емполи,   Ямна,   хиампбол,   Ямпол,   yama,   баубо,


Гласувай:
4



1. dobrodan - Милена, Милена......
05.09.2021 17:15
Произходът на това име няма нищо общо със славянски, индоевропейски, тракийски и други "произходи".
Погледни откъде води началото си и кога култура Ямная.
Дадох ти и други подсказки :).
От места, откъдето идва част от бъдещите "траки" :).
И където никой не е говорил европейски език, в смисъл флективен, гъвкав......
Етимологията на думата ябълка е нещо доста различно и едва ли някой може да каже точно от кой език идва.
Отново поздрави за старанията :).
В италианския и латинския езици представката "em" е цяла дума за превъзходна степен от стария език. Сравни: ем боли, ем сърби :):):):):).
Та, оттам и империя, император, и другите такива :):):).
Думата "яма" не е понасяла преглас я - е. Чак в славянския ни език имаме "поемам, поимам" - но това е друга дума, тази за общност :).

За завършек да спомена, че санскрит, хинди, както и всички без изключение индоевропейски езици са претърпели влиянието на пра-прастария древнобългарски без помен от славянски следи език.
Ригведа, Аюрведа, Буда :):):):):). Мхм, да.
цитирай
2. milenavarbanova9 - Прочети статията до края.
05.09.2021 17:23
Прочети статията до края.
цитирай
3. leonleonovpom2 - Здравей, Милена!
05.09.2021 18:10
Интересен ми е този град, въпреки ,че нямах търпение да мине годината, в която бях в него Но тази година маркира по- нататъшния ми живот.....!?
Тогава проявих интерес и към името и на близкото Кабиле Че то е свързано с Кибела
А на града- с Диана -Дианополис и Диополис
Един вид, второто възприех като Божи град! Вероятно твоето тълкумание е в смисъл, че там се е родил бог МОЖЕ БИ ТРЯБВА ДА СЕ ВЪРВИ В ПОСОКА- АРТЕМИДА?......А по- далече- към богинята- майка- Кибела
Това е връзката с утробата, според мен!
И името идва от Кибела, минава през Диана и се връща към първоизточника-Кибела!
Свободно тълкувание, без ангажимент
Хубава вечер!
цитирай
4. dobrodan - Да, думата Грембо се родее с корем,
05.09.2021 18:31
възможно е и това тълкуване.
цитирай
5. milenavarbanova9 - Здравей, Ваньо,
05.09.2021 19:00
Не, аз превеждам буквално името Ямба и Грембоел. А Кабиле наистина е свързано с Кибела, но какъв е първичният култ към Кибела, нейният първообраз?
Коренът КАБ или КОБ не лъже.
Сърдечни поздрави!
цитирай
6. milenavarbanova9 - към добродан
05.09.2021 19:30
Да, имаш право, "корем" и "grembo" са свързани - второто е производно от първото.
цитирай
7. leonleonovpom2 - Здравей отново, Милена!
05.09.2021 19:59
Всъщност, написаното от мен е потвърждение на твоя превод!
Кибела е майка на всичко живо на земята! Тя е "утробата", както я тълкуваш или превеждаш, обединява двата пола в едно!
Имам само едво обяснение за преминамането от Кибела през Артемида/ Диана/ и връщането към Кибела! Че култът към Кибела е жив през римско време в нашите земи! И по- късно! Да, има множество отсечени монети в чест на Кибела, твърдеше се ,че е бил в Северна България култът към нея, но Анхиалските монети го опровергават- и в Южна е съществувал ? Та ,живият спомен за Кибела е причина за връщането към нея!
Все пак, тя е езическа богиня Заобикалянето става с неспоменаване на името й, но с използване на функцията й ,като майка на всичко живо на Земята!

Хубава вечер!
цитирай
8. milenavarbanova9 - Благодаря, Ваньо,
05.09.2021 20:26
Правиш много проникновен анализ. Действително Кибела може да се приеме като " утроба" на всичко живо!
Хубава неделна вечер!
цитирай
9. andorey - Чакайте да видим г-н Безистена к...
06.09.2021 04:13
Чакайте да видим г-н Безистена какво ще каже по въпроса, тогава ще говорим по-нататък.
цитирай
10. milenavarbanova9 - към Андрей
06.09.2021 06:58
А, ще се направи на ни лук ял, ни лук мирисал.
Или ще заяви, че боговете вече са му пошепнали " на уше" тоя отговор.
Сърдечни поздрави, Андрей!
цитирай
11. leonleonovpom2 - Здравей, Милена!
19.10.2021 21:37
Да, виждам, че неволно съм в твои води!
Първо, искам да те уверя, че нямам намерения написаното тук, да издавам в сборник или книга! Разбрал съм, че в България това е безсмислено! И вредно! По ред причини!
Да, спомням си ,че прегледах постинга ти и те подкрепих, като свързах тълкуванието ти с Кибела- богинята майка!
За Емполи се сетих тази неделя, гледах мач на Емполи с Аталанта- Бергамо Не знам защо отричат тази версия италианците, но според мен, пазарен град е много правдоподобно название! Имаме такива градове- Нови пазар, Търговище....
Така стигнах и до Ямбол! Ямбол всъщност е последното име Във ВБЦ е Дъбилин, преди това са божествените имена! Затова ми се струва ,че името има връзка с древността, но не с произведението на Омир И е леко турцизирано, затова вместо Емпол, звучи Ямбол!
Извинявай, че се получи така, аз те споменах все пак!
Но, искам да те уверя, че нямам никакви претенции за авторство в случая, даже се шегувах в края на постинга!
Това ,че съм убеден ,че съм прав, не е гаранция ,че съм такъв наистина!

Хубава вечер!

П.П.- За да няма недоразумения, същият текст ще публикувам и в другия постинг!
Там съдбата ми даде ясен знак, не го допусна за публикуване! Разделих го на две , едва тогава
За кашкавала направих обзорно проучване, там се подписвам под всяка дума и какво?
Спечелих плюнки от жалки присмехулници!Черна дупка е.Б..., както казваше един успял човек, тръгвай, нищо няма да постигнеш тук!
Но съм сигурен в правотата си!
цитирай
12. airdance - Благодаря ти!
31.08.2022 20:41
Аз също клоня към Ябълка и ще добавя тези си неща в книгата си. То и Марсилия звучи като Маркеле, но да не се отплесквам.
Книгата ми ще е готова скоро и ще е Атлас на света. Тезата с ябълката е перфектна за ябълковата градина за която Херкулес така точел сили. А тя тази градина се намира не къде да е а до Хиперборея. А сега къде ли е Хиперборея. Твърде много случайности станаха. Берое се намира на по-ниската планина, а Хиперборея отговаря за Стара планина. Въпросът е Ямбол повече спада към Сърнена Средна гора или повече към Стара планина.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: milenavarbanova9
Категория: История
Прочетен: 787844
Постинги: 331
Коментари: 1812
Гласове: 1901
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930