Постинг
28.08.2019 13:34 -
ТРАКИЙСКИЯТ БОГ ЗАЛМОКСИС ГЕБЕЛЕЙЗИС И ТЪЛКУВАНЕ НА НЯКОИ ОТ СВЪРЗАНИТЕ С НЕГО ТРАКИЙСКИ ПОНЯТИЯ. АВТОР:МИЛЕНА ВЪРБАНОВА
Автор: milenavarbanova9
Категория: История
Прочетен: 1277 Коментари: 4 Гласове:
Последна промяна: 31.08.2019 09:23
Прочетен: 1277 Коментари: 4 Гласове:
4
Последна промяна: 31.08.2019 09:23
СВЕТЕЦЪТ ОТ ПЛАНИНАТА
Разсъжденията ми над смисъла на името ЗАЛМОКСИС решително ме убеждават,че то означава МИР .Ако предишните му транскрипции са били погрешни или са използвали като отправна точка споменатата у Херодот "меча кожа", то се дължи от една страна на проследимата,но ВТОРИЧНА етимологична връзка между понятията "мечка" и "мир,покой,сън" (също и на "покоя,съня на новороденото,положено върху кожата"), а от друга - на неразбирането,че тракийският и арамейският езици са много близки и имат общ произход.Арамейският беше смятан - какво говоря!той и днес е смятан - за семитски език,а понятията,запазени от него,не са включвани в диренията на траколозите,защото са считани или за понятия от иврит или за турцизми. Едва напоследък очите на неколцина изследователи се отвориха и те прочетоха у Аполодор,че името Салмоней(цар на Тесалия и и Елида)е всъщност тракийско и само по-късно - чрез арамейския, е влязло в израилската традиция.Така че най-сетне недомислените преводи на ЗАЛМОКСИС като "покритие","шлем " (а защо не и направо "ЧАЛМА"-предлложението е мое), трябва официално да се заменят с истинското му значение:САЛМОК - МИР,МИРОТВОРЕЦ,УСМИРИТЕЛ.
Арийският произход на корена САЛМ,както вече писах в публикацията си "КОТИС,ХЕБРИЗЕЛМ,ЗАЛМОКСИС",се потвърждава от съхранената в италианския език ,дума SALMA - "тленни останки на покойник - умиротворен".
Поздравът САЛОМ,ШАЛОМ( МИР!вам) и изобщо понятието МИР е свързано с разбирането за СВЯТ( обитаваното от човека пространство), което произлиза от СВЕТ,светлината,дарявана от слънцето - СОЛ,ШАМАШ ( "шимш" на новоарамейски и оттам: шаман)Така че понятия като "покривала" за глава срещу слънчевата светлина - ШАЛ,ЧАЛМА - са само производни думи.Разсъждавайки така - на мен самата ми хрумва,че е много вероятно всъщност името ЗАЛМОКСИС - САЛМОК да означава СВЯТ - СВЕТЕЦ!
Но МИР и СВЯТ са равнозначни в дълбоката древност.
Известно е,че ЗАЛМОКСИС е наричан и ГЕБЕЛЕЙЗИС,едно неразтълкувано до ден днешен понятие.В думата ГЕБЕЛЕЙЗИС веднага се набива на очи коренът "ГЕБ".Това е името на египетския Бог на Земята,Господар на една от първичните стихии.От легендата за ЗАЛМОКСИС знаем,че той прекарва три години в "планинска пещера" и се появява на четвъртата година сред своите последователи,които са го оплаквали като мъртъв ( умиротворен).В нашата топонимия съществува понятието ДЖЕБЕЛ" - планина,което българското езиковедение,нямащо никаква представа за истинската същност на арамейския език и сходството му с тракийския,отколе - абсолютно погрешно! - е класифицирало като арабска и турска заемка в нашата реч.Истинският смисъл на загадъчното понятие "ГЕБЕЛЕЙЗИС" става прозрачен тъкмо чрез арамейската прадревна дума "джебел"- планина,която със сигурност е съществувала и у траките.Да си спомним,че топонимите са сред най- консервативните и неизкореними понятия,пазещи спомена за езика на даден народ,дори ако този език е изличен от лицето на Земята.А случаят с тракийския не е такъв - той е жив чрез българската реч и чрез речта,запазена у все по-намаляващите представители на древния арамейски народ.
Следователно имам всички основания да преведа "ГЕБЕЛЕЙЗИС" като "Планински"или "Този от планината".Нещо повече,в нашия език и днес се използва понятието "Джеб",""джоб".То означава отвор на дреха,но в древността може и да е имало и смисъл на "отвор в скала","пещера".Не съм го изследвала,но звуковата прилика едва ли е случайна.
И накрая нещо за името на свещената планина Когайон, за която говори легендата за Залмоксис.Противно на утвъдилото се мнение на маститите траколози,аз смятам,че коренът на това понятие не е "Ган",а цялостната му идентификация трябва да се търси в словото " Коган"- "жрец",название,за което също смятам, че произлиза от предеврейската традиция.Тълкуването на името на планината като "свещена,жреческа" пряко обяснява връзката й със Залмоксис.Потвърждение на това мое тълкуване е думата "koham"- "обичам", в полския език,явно арийско,а не семитско( ивритско ) слово, чиято връзка с понятието "жрец", е вероятно "любимец"(НА БОГОВЕТЕ).Известно е,че на персийски КОХ означава "свещена планина(връх)",понятие,което е запазено и в италианския език cocuzza - връх.
В заключение ще отбележа един любопитен факт,свързан със свидетелството за " залата или събранието за мъже",организирани от ЗАЛМОКСИС.На другия край на света,на о.Нова Гвинея и по околните му малки острови , е отбелязано наличието на " къщи за мъже",просторни колиби,в които се събира само мъжкият елемент на селището.Не става и дума за сравнение на инициационните обичаи,не бих позволила на враговете на България и сянка от намек за сравнение на учението на ЗАЛМОКСИС с примитивните практики на последните канибали на XXвек.Но терминологичното съвпадение е интересно.За мен, то е спомен за достиженията на една древна цивилизация,предшественица на сегашното човечество, интерпретиран вулгарно или възвисено,но все още жив в епохата на тракийския СВЕТЕЦ ОТ ПЛАНИНАТА.
ВСИЧКИ АВТОРСКИ ПРАВА НАД ПУБЛИКАЦИЯТА СА ЗАПАЗЕНИ!
Разсъжденията ми над смисъла на името ЗАЛМОКСИС решително ме убеждават,че то означава МИР .Ако предишните му транскрипции са били погрешни или са използвали като отправна точка споменатата у Херодот "меча кожа", то се дължи от една страна на проследимата,но ВТОРИЧНА етимологична връзка между понятията "мечка" и "мир,покой,сън" (също и на "покоя,съня на новороденото,положено върху кожата"), а от друга - на неразбирането,че тракийският и арамейският езици са много близки и имат общ произход.Арамейският беше смятан - какво говоря!той и днес е смятан - за семитски език,а понятията,запазени от него,не са включвани в диренията на траколозите,защото са считани или за понятия от иврит или за турцизми. Едва напоследък очите на неколцина изследователи се отвориха и те прочетоха у Аполодор,че името Салмоней(цар на Тесалия и и Елида)е всъщност тракийско и само по-късно - чрез арамейския, е влязло в израилската традиция.Така че най-сетне недомислените преводи на ЗАЛМОКСИС като "покритие","шлем " (а защо не и направо "ЧАЛМА"-предлложението е мое), трябва официално да се заменят с истинското му значение:САЛМОК - МИР,МИРОТВОРЕЦ,УСМИРИТЕЛ.
Арийският произход на корена САЛМ,както вече писах в публикацията си "КОТИС,ХЕБРИЗЕЛМ,ЗАЛМОКСИС",се потвърждава от съхранената в италианския език ,дума SALMA - "тленни останки на покойник - умиротворен".
Поздравът САЛОМ,ШАЛОМ( МИР!вам) и изобщо понятието МИР е свързано с разбирането за СВЯТ( обитаваното от човека пространство), което произлиза от СВЕТ,светлината,дарявана от слънцето - СОЛ,ШАМАШ ( "шимш" на новоарамейски и оттам: шаман)Така че понятия като "покривала" за глава срещу слънчевата светлина - ШАЛ,ЧАЛМА - са само производни думи.Разсъждавайки така - на мен самата ми хрумва,че е много вероятно всъщност името ЗАЛМОКСИС - САЛМОК да означава СВЯТ - СВЕТЕЦ!
Но МИР и СВЯТ са равнозначни в дълбоката древност.
Известно е,че ЗАЛМОКСИС е наричан и ГЕБЕЛЕЙЗИС,едно неразтълкувано до ден днешен понятие.В думата ГЕБЕЛЕЙЗИС веднага се набива на очи коренът "ГЕБ".Това е името на египетския Бог на Земята,Господар на една от първичните стихии.От легендата за ЗАЛМОКСИС знаем,че той прекарва три години в "планинска пещера" и се появява на четвъртата година сред своите последователи,които са го оплаквали като мъртъв ( умиротворен).В нашата топонимия съществува понятието ДЖЕБЕЛ" - планина,което българското езиковедение,нямащо никаква представа за истинската същност на арамейския език и сходството му с тракийския,отколе - абсолютно погрешно! - е класифицирало като арабска и турска заемка в нашата реч.Истинският смисъл на загадъчното понятие "ГЕБЕЛЕЙЗИС" става прозрачен тъкмо чрез арамейската прадревна дума "джебел"- планина,която със сигурност е съществувала и у траките.Да си спомним,че топонимите са сред най- консервативните и неизкореними понятия,пазещи спомена за езика на даден народ,дори ако този език е изличен от лицето на Земята.А случаят с тракийския не е такъв - той е жив чрез българската реч и чрез речта,запазена у все по-намаляващите представители на древния арамейски народ.
Следователно имам всички основания да преведа "ГЕБЕЛЕЙЗИС" като "Планински"или "Този от планината".Нещо повече,в нашия език и днес се използва понятието "Джеб",""джоб".То означава отвор на дреха,но в древността може и да е имало и смисъл на "отвор в скала","пещера".Не съм го изследвала,но звуковата прилика едва ли е случайна.
И накрая нещо за името на свещената планина Когайон, за която говори легендата за Залмоксис.Противно на утвъдилото се мнение на маститите траколози,аз смятам,че коренът на това понятие не е "Ган",а цялостната му идентификация трябва да се търси в словото " Коган"- "жрец",название,за което също смятам, че произлиза от предеврейската традиция.Тълкуването на името на планината като "свещена,жреческа" пряко обяснява връзката й със Залмоксис.Потвърждение на това мое тълкуване е думата "koham"- "обичам", в полския език,явно арийско,а не семитско( ивритско ) слово, чиято връзка с понятието "жрец", е вероятно "любимец"(НА БОГОВЕТЕ).Известно е,че на персийски КОХ означава "свещена планина(връх)",понятие,което е запазено и в италианския език cocuzza - връх.
В заключение ще отбележа един любопитен факт,свързан със свидетелството за " залата или събранието за мъже",организирани от ЗАЛМОКСИС.На другия край на света,на о.Нова Гвинея и по околните му малки острови , е отбелязано наличието на " къщи за мъже",просторни колиби,в които се събира само мъжкият елемент на селището.Не става и дума за сравнение на инициационните обичаи,не бих позволила на враговете на България и сянка от намек за сравнение на учението на ЗАЛМОКСИС с примитивните практики на последните канибали на XXвек.Но терминологичното съвпадение е интересно.За мен, то е спомен за достиженията на една древна цивилизация,предшественица на сегашното човечество, интерпретиран вулгарно или възвисено,но все още жив в епохата на тракийския СВЕТЕЦ ОТ ПЛАНИНАТА.
ВСИЧКИ АВТОРСКИ ПРАВА НАД ПУБЛИКАЦИЯТА СА ЗАПАЗЕНИ!
Здравей, Милена. Мисля че отиваш твърде далече при езиковата интерпретация на думите. Гебелейзис по вероятно означава гибел, а замолксис - замлъкнал, замълчал, както е направил този жрец на гетите. Това го казва още Ал. Чертов, в средата на 19 век, който казва че древният тракийски (скитски) език е съвременният славянски.
цитирайАндрей,
Смятам,че и прекаленото доверяване на авторитети не е здравословно.Сърдечен поздрав!
цитирайСмятам,че и прекаленото доверяване на авторитети не е здравословно.Сърдечен поздрав!
Тракийският Бог е Зи „Халдеите употребявали думата Zi, която е коренът на живота и означава у тях ДУХ.
На Български Жив, Живот, Животворящ Дух или този ,който вдъхва Живот и Оживотворява.
Зи се приема за Дух-a небесен от Ведите ,а Живин-Атман това е Живата душа при древните Траки.
При Поляците Жиче (Zicye) е живот при Чехите zivot, при русите Жизнь, при Беларусите Жыцце, на Санскрит българското Жив е Ziva.При гърците знакът Z замества знака Ж, от Zi името на тракийския бог би звучало като Жи, Жиа, Жиу – БОГ, всепроникващ и всеобземащ ДУХ на Живота.Зиези това е родоначалникът на българите според надпис от Латински хронограф от 354г., според когото надписът означава Ziezi или този от когото произлизат българите:Zi това е Живот от Живота, Дух от Духа= Зи,Жи=Ziezi.
Озирис в Египет в едната си ръка държи перо в другата жезъл.Ако душата на смъртният е по тежка от перото отива в Ада,ако е по лека в Рая.Озирис има значение само на български.От зората озарен и сияен.Той умира и възкръсва.Като Феникс и залязващото слънце като поникващите посеви и пробуждащата се природа той взема и дава живот.O-ZI-ris.Истината е ,че като се почне от 3 век. и от днешна Дачия,Унгария,Македония,Югославия,Молдова, Украйна, Татаристан та чак до Казакстан това всичко е било Tракия, Тракийски племена народи и култура.Индоевропейски Арийци.Няма древогръцка митология.Няма древногръцки герои.Има тракийска митология и Тракийски герои.И едни гнусни , бездуховни създания-паразити и крадци на история и цивилизационни достижения и на всичко , създавано от Хората на Духа .
цитирайНа Български Жив, Живот, Животворящ Дух или този ,който вдъхва Живот и Оживотворява.
Зи се приема за Дух-a небесен от Ведите ,а Живин-Атман това е Живата душа при древните Траки.
При Поляците Жиче (Zicye) е живот при Чехите zivot, при русите Жизнь, при Беларусите Жыцце, на Санскрит българското Жив е Ziva.При гърците знакът Z замества знака Ж, от Zi името на тракийския бог би звучало като Жи, Жиа, Жиу – БОГ, всепроникващ и всеобземащ ДУХ на Живота.Зиези това е родоначалникът на българите според надпис от Латински хронограф от 354г., според когото надписът означава Ziezi или този от когото произлизат българите:Zi това е Живот от Живота, Дух от Духа= Зи,Жи=Ziezi.
Озирис в Египет в едната си ръка държи перо в другата жезъл.Ако душата на смъртният е по тежка от перото отива в Ада,ако е по лека в Рая.Озирис има значение само на български.От зората озарен и сияен.Той умира и възкръсва.Като Феникс и залязващото слънце като поникващите посеви и пробуждащата се природа той взема и дава живот.O-ZI-ris.Истината е ,че като се почне от 3 век. и от днешна Дачия,Унгария,Македония,Югославия,Молдова, Украйна, Татаристан та чак до Казакстан това всичко е било Tракия, Тракийски племена народи и култура.Индоевропейски Арийци.Няма древогръцка митология.Няма древногръцки герои.Има тракийска митология и Тракийски герои.И едни гнусни , бездуховни създания-паразити и крадци на история и цивилизационни достижения и на всичко , създавано от Хората на Духа .
Благодаря,aidriell,
Тълкованието Ви е много интересно!А заключението е много точно и честно!
цитирайТълкованието Ви е много интересно!А заключението е много точно и честно!