Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.08.2018 20:34 - Визия за България (Продължение от броя от 10.08.2018 г.)
Автор: 1997 Категория: Политика   
Прочетен: 557 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Дума 15. Август 2018 , брой: 157 
IV.ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ
Изградената здравна система е резултат на прилагане на смесица от принципи и модели, които не само че не са синергични, но и взаимно си противоречат. Това определено поражда вътрешни противоречия в системата, несигурност в елементите на системата, неустойчивост на управленските отношения и непрекъснати промени.
Пазарно-търговските принципи и отношения определено вземат връх над обществено приетата целева функция. Общественият интерес и обществената функция стават все по-подчинени на частния интерес на доставчиците на здравни услуги.
При възприетия модел тенденцията е определено по посока на пълната комерсиализация на здравеопазването с всички негативни последствия за принципите на равенство и солидарност. Финансовият резултат постепенно става водещ критерий. Медицинската технология, организацията на здравната помощ, организацията на процесите по диагностика и лечение и пр. ще излизат извън правомощията и функционалната компетентност на държавата.
Основна цел на предлаганата концепция в здравеопазването е да върнем държавата в управлението, регулацията и контрола на здравеопазването в Р България и да гарантираме на всеки достъп до здравеопазване.
За здравноосигурените лица - гарантиран достъп до безплатно и навременно медицинско обслужване, както и аптечни услуги 24 часа в денонощието;
За здравнонеосигурените лица - държавно гарантиран базов пакет от медицински услуги, заплащан с публични финансови ресурси;
За болниците:
* Премахване на търговския статут на държавните лечебни заведения и замяната му с принципно нов статут, отговарящ на социалния характер, същност и насоченост на здравеопазването;
* Нова система за контрол на разходите, обвързана с качество и резултати. Заплащането на медицинските дейности с публични финансови ресурси по цени, определени от държавата (НЗОК), само за болници, които не са търговски дружества;
* Същностна промяна на системата за акредитация на лечебните заведения на база ревизия и модернизация на медицинските стандарти.
За работещите в здравната система - нов подход в управлението на човешките ресурси, в т. ч. кадровото развитие и обучението с цел кадрово обезпечаване на системата на здравеопазване.
* Приемане на Наредба за формиране на работните заплати в държавните лечебни заведения, гарантираща достойни базови заплати за всички ангажирани в системата на здравеопазването. Реално остойностяване на труда, обвързано с резултати, качество, квалификация и опит.
* Обединяване на медицинската наука с медицинското обучение и медицинската практика. Преразглеждане на автономията на медицинските вузове и научни звена с цел подчиняването им на държавната политика по отношение здравето на нацията.
* Замяна на безплатното обучение в здравеопазването с държавна стипендия за обучение и/или специализация, с ангажимент за работа минимум 5 години.
* Финансирани от държавата специализации в чужбина в области на медицината с висок обществен отзвук и специалности, в които страната има недостатъчен капацитет, срещу дългогодишен ангажимент за работа в държавните болници.
Изграждане на Национална здравна система на регионален принцип. Вертикална и хоризонтална интеграция - във всеки регион лечебните заведения се обединяват в единна структура от холдингов тип. В регионалната здравна структура влизат включените в региона областни спешни медицински центрове, областните центрове за извънболнична медицинска помощ, областните болнични лечебни заведения (за активно и специализирано лечение), областните центрове за интегрирани здравно-социални услуги и едно медицинско учебно заведение, както и техните поделения. Администрирането се извършва на ниво регион.
Внедряване на Националната здравна карта (НЗК) като нормативна рамка за териториалното разпределение и нивото на медицинска компетентност на лечебните заведения, които могат да предоставят медицинска помощ при следните критерии:
* по време - 30 мин (в рамките на "златния час");
* по отстояние - 50 км и непрекъснато покритие - 24 часа всеки ден, с включване и на аптечната мрежа.
Поставяне на пациента в центъра на здравната система чрез:
* засилване на финансовата защита;
* рязко намаляване на частните плащания на населението;
* повишаване обема и качеството на медицинските услуги.
Недопускане демонополизация на Националната здравноосигурителна каса. Възстановяване доверието в здравноосигурителната система.
* Засилване контрола за участие в здравноосигурителния процес с оглед намаляване броя на здравнонеосигурените лица. Заплащане от държавата на пълния размер на здравноосигурителните вноски за деца, пенсионери и държавни служители. Налагане на респектиращи етични правила в Националната здравна система.
* Въвеждане на Персонално медицинско досие (ПМД), обединяващо цялата информация (клинична, медицинска и финансова) за даден пациент във всеки етап от живота му.
* Въвеждане на диференцирана ставка на ДДС върху лекарствените продукти и медицинските изделия. Ежегодно държавно определяне на цените на лекарствата от реимбурсния списък и медицински изделия както за болниците, така и за аптеките (това премахва обществените поръчки за лекарства и медицински изделия).
* Пълна прозрачност на разходите в здравеопазването. Предоставяне на информация за покупките и продажбите - 24 часа в денонощието, всеки ден от търговци на едро и на дребно с лекарствени продукти и медицински изделия - на пациенти, заинтересовани лица и организации. Няма търговска тайна при сделки с публичен ресурс.

V. ОБРАЗОВАНИЕ, НАУКА И КУЛТУРА
ПЪРВАТА И НЕОТЛОЖНА ЗАДАЧА Е СПАСЯВАНЕТО НА БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ.

Предлагаме:
Образованието е държавен приоритет и обект на изключителен контрол от държавата;
Образователна система, която дава достъп на всеки български гражданин до съвременни знания и умения; да помага за намаляване на неравенствата, за професионална готовност в силно динамична икономическа среда;
Образователен модел, насочен към добро ниво на владеене на български език и към развитие на езикови умения; солидна математическа подготовка; овладяване на нужните познания от областите на естествените науки, от областите на хуманитарните и на обществените науки; ориентири в осмисляне на цивилизационните процеси; гражданска подготовка и умения за общуване.



ДОСТЪПНО и СЪВРЕМЕННО УЧИЛИЩЕ, МОТИВИРАНИ И МИСЛЕЩИ УЧЕНИЦИ, ОБРАЗОВАНА НАЦИЯ
ОСНОВНА ЦЕЛ: На изхода на образователната система да имаме образовани, знаещи и можещи български граждани, обичащи родината, готови за ефективно участие в пазара на труда и в обществения живот.

Пълен обхват на децата в училищна възраст в системата на средното образование
* Пълна държавна издръжка на децата в задължителната предучилищна подготовка.
* Гарантирани места и задължително ранно включване на ромските деца в детска градина или в детски дневен център.
* Създаване на необходимите материални условия за целодневна организация на обучението в училище в съответствие със съвременните изисквания за труд и отдих.
* Обединени усилия и строг контрол по изпълнението на отговорностите на всички институции и ведомства, имащи задължения по обхвата на децата в средното образование. Регистър за обучението на децата.
* Насоченост на приобщаващото образование към професионална подготовка, към социални и медицински услуги.
* Повишаване на изискванията за родителската отговорност.
Улесняване на достъпа до образование за децата в малките селища и от бедни семейства:
* Създаване на условия до 4 клас децата да учат близо до дома си чрез проект "филиален клас/класна стая". Пътува учителят, а не ученикът.
* Условия за здравословно хранене и грижа за психическото и здравословното състояние на децата във всяко училище; целево осигуряване на хранене, дрехи и обувки за децата от крайно бедни семейства.
* Осигуряване на общежития за облекчаване на достъпа до средно и професионално образование за децата от планинските и отдалечените селища.
* Регионални програми за развитие на образованието, на детските градини и училищата във всички населени места.

Постигане на високо качество на средното образование, изпреварващо днешните обществено-икономически реалности и съответстващо на визията за развитие на държавата.
Решаваме два основни въпроса:
КАКВО УЧАТ ДЕЦАТА НИ?

* Нови училищни планове и програми и учебно съдържание, съобразени с възрастовите и психологическите особености на децата и учениците, с променената икономическа и обществена среда и със съвременните научни постижения.
* Пресичане подмяната на българската история и недопускане на идеологизация в училище.
* Един учебник по предмет за клас.
КАК УЧАТ ДЕЦАТА НИ?
* Издръжка с публични средства само на държавните и на общинските училища.
* Поетапно осигуряване на съвременни материални условия във всички училища чрез Национална програма за развитие на условията за учене, за спорт и култура, за здравословно хранене и сигурност в детските градини и училищата съобразно съвременни стандарти за училищна среда.
* Научно осигуряване на развитието на образованието. Научен институт по образованието.
* Създаване на "учителя на бъдещето": привличане в педагогическите специалности на най-добрите и мотивирани средношколци. Утвърждаване на учителската професия като регулирана професия - професия с висока обществена значимост, поставена под контрола и закрилата на държавата. Това ще осигури високи изисквания и ефективен контрол над подготовката на учителите във всички висши училища: добра педагогическа, психологическа, комуникационна и дигитална подготовка, готовност за преподаване по повече от един предмет, практическа готовност за упражняване на професията. За поддържане и развитие на квалификацията на учителите предвиждаме не по-малко от 100 часа годишно за следдипломна квалификация, периодичен платен отпуск за квалификация, стимули за високата квалификация. Чрез дигитализирана и оптимизирана информационна система ще прекратим бумащината в училище, за да се съсредоточат усилията на учителите върху пряка работа с учениците. Ще отстояваме заплащане на учителския труд над средната работна заплата, стимулиране на добрите резултати, творчеството и работата при трудни условия.
* Разширяване на персонализирания учебен процес, съобразен с отделния ученик и с неговите възможности: разработване на електронни средства за персонално обучение и оценяване; прилагане на методи "да се научим да учим". Пилотен проект за обучение на основата на гъвкави учебни пътеки, отговарящи на различни потребности и възможности на учениците, и вертикална и хоризонтална проходимост на системата.
* Интегриране на съвременните технологии в образованието. Последователно доизграждане, разширяване и поддръжка на съвременна ИКТ инфраструктура и на лицензиран софтуер за нуждите на образованието при последователен обхват на всички образователни институции; създаване на качествени цифрови образователни ресурси. Достъп до национални, европейски и световни образователни инфраструктури и образователни ресурси.

Възпитанието и националните ценности в образованието
Възпитателните цели трябва да заемат своето място в българското училище. Най-важно остава възпитаването на добри и отзивчиви хора, патриотичното и здравното възпитание на децата. Предвиждаме:
* Пресичане на подмяната на българската култура и история. Отхвърляне подмяната на исторически истини, опитите за преувеличаване или недооценяване на личности, факти и периоди в културното и общественото развитие на България и света.
* Формиране на толерантност и утвърждаване на традиционните и семейните ценности: без "джендър идеология" в училище; без експерименти за сметка на децата и учениците.
* Стимулиране на извънкласните и извънучилищните дейности чрез целеви средства за тези дейности във всяко училище.
* Мрежа на талантите - за подкрепа, проследяване на развитието им, стимулиране на оставането им в страната, запазване на връзката с тях при заминаване в чужбина.
* Иницииране на образователни телевизионни и онлайн програми.
* Развитие на ангажимента на държавата към образованието на българските деца, живеещи в чужбина, като част от връзката им с родината.

ЗА ПОСТИГАНЕ НА ЦЕЛИТЕ:
* Ефективно управление: електронно управление; преценка на въздействието за всяко нововъведение; годишен доклад за образованието.
* Дял от БВП за образование, равен на средноевропейския. 5% от БВП за 2020 г. Публичен контрол върху средствата.

Следва 



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: 1997
Категория: Политика
Прочетен: 3061746
Постинги: 3519
Коментари: 2407
Гласове: 1312
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930