Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.11.2019 15:31 - КОЙ Е БОГ САБАЗИЙ И КАКВО ОЗНАЧАВА ИМЕТО МУ, АВТОР:МИЛЕНА ВЪРБАНОВА
Автор: milenavarbanova9 Категория: История   
Прочетен: 1528 Коментари: 6 Гласове:
8

Последна промяна: 26.11.2019 23:14

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 В своята творба "Древната Генуа и околностите й",части от която предложих в мой превод,италианският историк Джулио МИСКОЗИ  многократно споменава прадревния народ сабазии,чийто главен град е Сабазия Сага ( Сака?) днешната Савона.В преселенията си към северното крайбрежие на Италийския полуостров,лигурите се оказват непосредствени съседи на сабазиите.Мискози съобщава още нещо изключително интересно:в района на бъдещия голям лигурийския град Генуа,от незапомнена древност, са живели два автохтонни народа - ветурии и генуати.Ветуриите,чието име италианският автор обяснява като производно от колите,колесниците( vecturii),с които се е придвижвал този народ ( или воините му?М.В.) и което аз свързвам преди всичко с понятието "вехти"-стари, са пеласги,според категоричното мнение на Мискози.Те са основателите на първото селищно ядро - Пели - около което в по-късни времена възниква Генуа.Генуатите пък,както загадъчно съобщава италианският историк,са "рацени"(разени,расени),което ще рече "свещенослужители на Янусовото човечество".До този момент "расени" за мен означаваше единствено самоназванието на етруските,но свидетелството на Мискози дава простор за множество предположения и прозрения.Наистина,понятието RAZENI (RASENI)би могло да се свърже с глагола RAZARE - бръсна,бръсна се - и в такъв смисъл "бръснатите" е слово,което би могло да дефинира жреческата каста на определен култ.
Мискози не го казва,а може би и не стига до подобен извод,но изконното съседство на генуати и сабазии,навежда на мисълта,че става дума за един и същи народ.Дали и сабазиите не се включват в тайнственото определение на италианския автор за генуатите ,които той нарича "Янусово човечество"?
Според Мискози,бог Янус е създателят на Генуа,но никой не я нарича Януа (Янова),а Генуа,тъй като името на Янус никога не бива да се споменава.Янус е окултен бог и името му е табу,защото ако враговете на генуатите го научат,те биха го призовали на своя страна в  случай на война.
Бог Янус е изобразяван с две лица,едното от които е задължително дългобрадо.Постоянният му епитет е "Двуликият Янус".Дали той не е ипостас на бог Сабазий?С това ще се занимая по-късно,а в този текст ще проследя смисъла на името и понятието "Сабазий".

Сабазий е прадревно тракийско и пеласгийско божество.Първоначално култът му е бил оргиастичен- ярка черта на хтоничните култове.Но той е и божество на светлината,на благата на природата и на даровете на човешката дейност - земеделието.Езиковедите свързват името му със "събота",денят,определен на Бога,почивният "седми ден" след трудовата седмица.В най-дълбока древност именно съботата е била "седми ден" и това няма нищо общо с юдаизма.По-късно,когато неделята е възприета като почивен ден,посветен на Бога ( domenica,Dominus),съботата си остава "свещен ден" за еврейството - "Шабат",свързан с много възбрани и символи.
"Шабат" на еврейски означава "почивка".Но не каква да е почивка,а почивка подир упорен и резултатен труд,почивка,изпълнена с равносметки за изминатия път,за собствената личност и единението й с божеството.
Шабат е тясно свързан със собственото семейство,с тесния семеен кръг , с подготовката и консумацията на определени ритуални блюда.
Това го свързва с нашето понятие "събор"- събиране на близки,родственици,единомишленици,съселяни и подялба на ритуални ястия в името на Бога - като,разбира се,нашето слово е придобило далеч по -широк "пространствен" обсег от значения и може би е загубило доста от философската си дълбочина.
Но връзката на името Сабазий с думи като "събота","събор"и имена като Съби и пр., - е очевидна.
Явно е също,че названието на Бог Отец  в православната традиция  -Саваот - произхождат от Сабазий.Това е видно от характерната промяна в името на града на сабазиите в Северна Италия,на лигурийския бряг,което от Сабазия,се превръща в Савона, с преминаването на "б"във "в".
Названието на могъщата древна империя Саба,превърнала Червено море в свой вътрешен воден басейн,също не би могло да не е свързано с емблематичното име на Сабазий.
Известно е,че Сабазий е изключително важно божество у траките,щом гръцкият и римският пантеон го приравняват с върховните си богове и отдават почит на Зевс Сабазий и Юпитер Сабазий.Като такова то преминава и в свещеното име на християнския Бог Отец в Православието.
Но кой е Сабазий?Що ще рече това слово?
Мнозина учени го обясняват чрез названието Либер,което той носи в определена епоха.Либер - Свободен съвпада и със значението "почивен ден "за съботата.Но дали първоначалният смисъл на "Сабазий" е точно този?Либер най-вероятно е нарицателно на този бог,с което той е назован,след като мощните вълни на лигурите заливат териториите на сабазиите и новият народ припознава бога на завареното население.Но дори лигурите да са почитали от памтивека,още преди разселването си в днешна Лигурия,бог Сабазий,това не променя факта,че Либер е название,което просто произхожда от техния етноним - лигури,либери,либуани.
Всъщност liber на латински означава и "книга",така че значението на словото може да се обясни и с "четящ","знаеш","мъдър".
Има западни ентусиасти,които идентифицират Сабазий със Сатурн.
Най- голямото доказателство,според тях е фактът,че "събота"на английски е saturday,а тъй като някога тя се е смятала за седми ден,те привеждат в доказателствената верига и френския превод "samеdi" - като "sam",според тях ,означава "седем" - "семь" в руския език.
Аз мисля,че Сабазий не е тъждествен със Сатурн,защото Сатурн на гръцки е Кронос и означава "време"- от "turn"- въртя се.Свързвам го по-скоро с понятието "час" оцеляло в диалектния български като "сахат","саат" и явно, погрешно приемано за "турцизъм"."Sam" наистина е праобраз на "седем",но то е вторично възникнало понятие и връзката е обратна ,думата,обозначаваща цифрата "седем" е възникнала от "събота",а не обратното.Всъщност тук е важно понятието "семь" в руския език,което е указание за словото "семья" - семейство.

Мисля че,много важно в случая е понятието "samеdi",но от друга гледна точка.Когато неделя става седми (почивен) ден,изземвайки прерогатива на съботата,тя започва да се назовава sunday - "ден на Слънцето" - точно каквото е значението на "събота" във френския.На италиански език "неделя" е domenica - ден на Господаря,на Владетеля - Dominus.
ШАМАШ е Богът на Слънцето в много от най-древните религии. Превежда се като Господар на Светлината.Изобразяван е като дългобрад възрастен мъж.ШАПАШ е Богинята на Слънцето в древен Ханаан - Кана-Ан. Ето кой е бог Сабазий - Богът на СЛЪНЦЕТО!
На този фон е ясна и етимологията на името Шапур- Сапор - носено от мнозина персийски царе.
Да,но какво ще рече самото слово Сабазий?
Идея за него ми дава арамейската дума за "слънце" - "шамши".Тя страшно напомня "сам си" и навежда на мисълта,че в случая "Властелин" се превежда като "Самодържец" -  единствен господар.В този смисъл заявям,че преводът ми на словото "Сабазий"като "Себе си" е първичното значение на това тайнствено име.
То носи идеята,че човешката и божествената природа са сляти и че Слънцето(Върховният Бог) вижда всичко,не толкова защото се взира от висините,а защото ние носим бога в "себе си."Това е най-важният смисъл на Шабат  и Християнската Неделя - Ден на покой ,на търсене на Бога  в "себе си" и на "себе си" в Бога.
Може би като отглас на това разбиране,по-късно се е появила "арабската"дума "сабура" - "търпение".

ВСИЧКИ АВТОРСКИ ПРАВА СА ЗАПАЗЕНИ!
ОТКЪСИ И ИДЕИ ОТ СТАТИЯТА МОГАТ ДА СЕ ПОЛЗВАТ САМО С ИЗРИЧНОТО РАЗРЕШЕНИЕ НА АВТОРА!



Тагове:   сабазий,   Янус,   саваот,   савона,


Гласувай:
8



1. leonleonovpom2 - Здравей, Милена!
27.11.2019 10:58
Саббата е събота на латински Твърди се ,че е с еврейски произход Но в същото време има Сабате и и сабатини в Етрурия?
Не знам дали съм прав, но много съм подозрителен към думите с" Ъ" Той е специфичен наш звук Впрочем имат го, англичани и французи, но нямат буква за него Иначе ,за френския знаеш, думи, завършващи на съгласна, която се чете, задължително се подчертават с " Ъ"в края им
Самди е на френски
Да се върна на събота Дали те не са наш някакъв клон, но имам съмнение ние да сме взели събота от тях? Няма причина " А" - то да премине в" Ъ" при нас?Прилича ми на обратното
Дните на седмицата във френския носят имена на богове и планети-Луната е считана за плането-Понеделник е на Луната, вторник-на Марс, сряда на Меркурий, , четвъртък - на Юпитер, петък- на Венера Санди- вероятно от саббата? Нямам обяснение за диманш- неделя Не съм се и замислял
При нас е ясно- не делам-не правя нищо!
Поздравления за постинга! Струва ми се ,че даваш верен отговор
! И на въпроса ,който ме вълнува! С италианското тъкувание на домЕника съм съгласен .Само си мисля, не може ли да е и ден на домината- господарката на дома?
Диманш? Френското наменование за неделя явно се състои от две думи Ди- знак за двойственост Манш- най- популярното е ръкав? Струва ми се, че означава ден моркиращ края на седмицата и бележещ идващото начало на следващата?

Хубав ден!
цитирай
2. milenavarbanova9 - Здравей,Иване,
28.11.2019 11:53
Събота,Шабат,Sabbato (ит.) не е еврейска дума,а е влязла в еврейския чрез арамейския.
За domenica -тълкуването ти изобщо не е лишено от основание,но ми се струва,че то в общи линии,се припокрива с моето.
Нашето "ъ" се явява често като "у" в другите езици и ето ти "суббота" и пр.
Желая ти хубав ден!
цитирай
3. get - Можете да си направим извод за значение на СабАзий - като прочетем с разбиране ...?
28.11.2019 15:47
milenavarbanova9 написа:
Събота,Шабат,Sabbato (ит.) не е еврейска дума,а е влязла в еврейския чрез арамейския.
За domenica -тълкуването ти изобщо не е лишено от основание,но ми се струва,че то в общи линии,се припокрива с моето.
Нашето "ъ" се явява често като "у" в другите езици и ето ти "суббота" и пр.
Желая ти хубав ден!


... това?
"Змията била често срещан символ в Мистериите на Бакхус. Посветените я хващали с ръце, както е направил Орфей на звездното небе. Орфео-телестeсът или пречистващият кандидатите, постъпвал по същия начин, надавайки виковете, с които Демостен се подигравал на Есхин, когато последният повеждал пред всички хорото на жените с възхваляващи възгласи:
- ЕВОЙ, САБОЙ, ХЮЕС АТЕ, АТЕ ХЮЕС!."?
цитирай
4. get - До milenavarbanova9 - Предвид замълчаването ви? И поради опасения: доколко ви е познат ... ?
29.11.2019 14:20
get написа:
milenavarbanova9 написа:
Събота,Шабат,Sabbato (ит.) не е еврейска дума,а е влязла в еврейския чрез арамейския.
За domenica -тълкуването ти изобщо не е лишено от основание,но ми се струва,че то в общи линии,се припокрива с моето.
Нашето "ъ" се явява често като "у" в другите езици и ето ти "суббота" и пр.
Желая ти хубав ден!


... това?
"Змията била често срещан символ в Мистериите на Бакхус. Посветените я хващали с ръце, както е направил Орфей на звездното небе. Орфео-телестeсът или пречистващият кандидатите, постъпвал по същия начин, надавайки виковете, с които Демостен се подигравал на Есхин, когато последният повеждал пред всички хорото на жените с възхваляващи възгласи:
- ЕВОЙ, САБОЙ, ХЮЕС АТЕ, АТЕ ХЮЕС!."?


... цитата за Демостен, който критикувал Есхин ЗА ТОВА ЧЕ?
Че последният, изповядвал ФРИГИЙСКИ-те МИСТЕРИИ на/за Сабазий? И това го е правел същият плюс участниците в мистериите НА ФРИГИЙСКИ ЕЗИК?

... та да не възникне ЕЗИКОВО НЕДОРАЗУМЕНИЕ, досежно съдържанието(смисъла) в/на думите(фригийски !) УПОТРЕБЯВАНИ В ЧЕСТ НА САБАЗИЯ - да поясня?
А/ ЕВОЙ - отговаря на съвременното НЕГО;
Б/ САБОЙ - на съвременното СЕБЕ още и СЪЩ - СЪМ - САМ.
В/ АТЕ - на много старата и документирана от Анатолия и Балкани форма на ОТЕЦ = Баща.
Г/ ХЮЕС - отговаря на съвременната в бг. език КАТО.

Остава сама - "да си преведете" и разберете смисъла в тържествените ФРИГИЙСКИ възгласи?

2-ро
Сама по себе си - представлява ЗНАЧИМ ИНТЕРЕС частицата/думата/ във възгласите, звучаща: "САБОЙ" ?!
Същата отговаря на САБА, в името на Себе+Аз=Сабазий! ... или това, което в момента психоаналитиците наричат, СВРЪХ(или още)Себе-АЗ?

- С уважение и желанието, да бъда полезен!
цитирай
5. milenavarbanova9 - към гет
29.11.2019 17:43
Извинете,че не отговорих веднага.
Не виждам противоречия между казаното от мен в
статията и Вашия коментар.Ди тия заключения стигнах по мой път,без да познавам точно това изказване на Демостен.Благодаря,че го цитирахте.
цитирай
6. shtaparov - Интересна е гледната ти точка но ...
13.01.2020 23:15
Интересна е гледната ти точка но моята е донякъде по-различна: доста отдавна се каня да я напиша,но нещо все не смогвам.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: milenavarbanova9
Категория: История
Прочетен: 775450
Постинги: 328
Коментари: 1804
Гласове: 1896
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031