Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.11.2019 14:36 - ПРОИЗХОД И СМИСЪЛ НА РИМСКИТЕ ИМЕНА ТИТ,ГАЙ И РУФИЙ(РУФ,РУФИН). АВТОР:МИЛЕНА ВЪРБАНОВА
Автор: milenavarbanova9 Категория: История   
Прочетен: 3626 Коментари: 9 Гласове:
3

Последна промяна: 08.11.2019 21:04

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Произходът и значението на римските имена винаги ме е занимавал.Ето три от тях,над които разсъждавах в последно време:

ТИТ - Не ми е известно хрумвала ли е някому подобна трактовка,но според мен това име произхожда от словото "титан". Връзката с "велик","честен" и пр.,каквито са досегашните етимологични обяснения,е производна.

ГАЙ (КАЙ) - Името има етруски произход,това се потвърждава и от присъствието му в последната част на текста на Табула Велитерна, в съкращение "са" (Кай),бащата на магистрата Марк Тафаниус.Много интерес е фактът,че италианските специалисти дешифрират съкращението "са" като Cavus и тъй като Табула Велитерна е волски епиграфски паметник,следователно името Кай ,Caius( Гай,Gaius) във волски ( а съответно и в етруски) вариант се е произнасяло Кавус,CAVUS.Това дава отправна точка в обяснението на неговия първоначален смисъл.
На латински език caput означава "глава", като това понятие е останало непроменено и в съвременния италиански - саро(капо).Тази дума се разклонява в безброй понятия (capello,capitale,capire,capitano и пр.и пр.),но всички те са свързани със смисъла "глава","главен".Много разпространена в днешния италиански е думата "сара" - глава(добитък) .В езикознанието е известно преминаването на звука "п" не само в "б",но и във "в" - и обратно.И ето че в италианския имаме словото " cavolo" - "зеле",но точният превод е "глава"(зелева).Същата дума означава и "дявол" - най-вече във възклицанието "O,cavolo!" - "дявол да го вземе!". Според българското езикознание първоначалният смисъл на думата "дявол" е "клеветник",но дали това е точно така?Простонародната българска дума е "гявол",а тя е звуково много близка до "главол" (cavol) - и може би означава "глава"на тъмните сили?Още повече,че често в народната българска реч ( а също и в италианската) звукосъчетанието "ла"след някои съгласни,се превръща в "иа"("я").
Много интересен елемент в тези разсъждения внася древното име Главк ,Glaucos( Главка - женски вариант),смятано за "старогръцко".В класическия латински и в италианския glaucus и glauco се смята за особен нюанс на синьозеленото(или сивозеленото)и се свързва с очите на Минерва ,чийто постоянен епитет е Совооката (Glaucopide).Оттам идва и названието на болестта глаукома.Но дали това разбиране за смисъла на Главк(Glaucus) не е вторично формирано?В архаичния латински има податки,че самата птица - совата- някога се е наричала glauca,а и днес някои видове сови са наречени с научното название glaucopidi.Това навежда на мисълта,че древното име на совата ще е дошло от характерния й белег - голямата глава - а не толкова от очите и техния цвят.Самата богиня Атина(Минерва) е родена от главата на баща си Зевс(Юпитер) и тъкмо това я свързва повече от всичко друго със совата - нейната свещена птица.Разбира се,нощното виждане,хищните будни и умни очи на совата,допълнително я свързват в неразривен тандем с богинята -воин,закрилница на смелите и мъдрите.
На фона на представените разсъждения,смятам,че мога да изведа произхода на римското име Гай(Кай) от българското слово "глава".Вече споменах,че "глава",означава и бройка - за човек,за добитък.Означава и неопределеност - някакъв индивид.Втози смисъл е интересно присъствието и развитието на името Гай,превърнало се от лично в нарицателно - в английския език - "гай"- момче.
В съвременна Италия мъжкото име "Гай"бързо изчезва - може би го заличава страхът от понятието "гей".Затова пък все по- популярно става женското име
Гайа ( Gaia),което явно е съществувало в древните етруски времена,защото е засвидетелствано в римския сватбен обичай - след като намаже с мас и оплете с вълнена нишка прага на дома на жениха,преди да го прекрачи,невестата била обязана да произнесе:"Дето ти,Гай,там и аз - Гая".

РУФИЙ - Това римско име се среща не само като лично ( praenomen),но и като родово(nomen) - също РУФИЙ - а в леко изменен вариант -РУФ,РУФИН - и като прозвище ( cognomen).Значението му в латинския е отдавна обяснено - червен,риж.Но дали то се изчерпва с тези два епитета и какъв е произходът му?
Несъмнено тракийски и български.
Това твърдение намира опора в съществуването на популярното в миналото българско име Руфинка,свързано и с емблематичната народна песен "Руфинка болна легнала".Тракийското мъжко име Руфин е засвиделствано в "История на войните" от Прокопий Кесарийски,който говори за тракиеца Руфин,знаменосец в римската войска".
Но в линвистиката е всеизвестно преминаването на звуците "х"и "ш"във "ф" и тъкмо така откриваме истинска златна мина от имена,идентични с РУФИЙ и Руфин,както и древното обяснение на смисъла на това лично име.
В днешен Афганистан и в граничещите с него области на Пакистан,е много често срещано името Рухан и Рухана.Всъщност това е тъкмо областта( и близките й територии),от която произхожда блестящата красавица Роксана,дъщеря на согдийския владетел Оксиарт,за която се жени Александър Македонски.Оригиналното произношение на нейното име,обикновено превеждано като "малка звезда",явно също е било Рухана.Рухана и Рохан са популярни имена и в Индия.Името Рушан и Рушана,за което езиковедите твърдят,че има персийски произход,се среща в цяла Средна Азия и в Кавказ.Много показателно е наличието на името Рухан,Рухана в Грузия.
А в България?
До преди няколко десетилетия с името Рухчо все още са били кръщавани множество български момчета,а днес то може да се открие като бащини и фамилно име - Рухчев.Няма съмнение,че става дума за същото име,популярно в древния Рим - Руфий,Руфин,Руф.
В персийския език то означава светъл,чист,лъчезарен.
И това се потвърждава от смисъла на старинното българско слово "рухо".
Когато бях дете,баба ми в Рогозен,все още макар и много рядко употребяваше тази загадъчна дума."Рухо"беше облекло,пазено само за най-светли празници.Изненадвам се,че в Речника на родопските думи,пък и в други български етимологични словари,думата "рухо"е преведена като "парцал".Това ми се струва "светотатство".Българите са употребявали тая дума в смисъл на свещена дреха - и до днес е запазен изразът "църковно рухо"- свещенически,свщени празнични одежди.Тя просветва и в нашите народни сказания и песни - "самодивско рухо",светлите одеяния на безсмъртните създания,населяващи свят,недостъпен за човека".
Но "рух","руф","руш" наистина означава и "рус","риж","червен","светлокос".Този му смисъл е преминал в днешните латински езици - "rosso"(от.),rojo. (исп.), rouge (фр.),roux (риж,фр.) и в имената Роселла( италианско лично женско име),Росси( италианско фамилно име),Ройос (испанско фамилно име) и пр.Това е смисълът на термина роксолани ( светли,рижави),с който общо са наричани руснаците и малорусите.
Може би от "рух","руф" произлиза и понятието "родос" - червен,а също и -"руд" - "рудо ягне" означава агне с мека,леко рижава вълна.

Колкото повече дълбаем в историята,толкова повече тя  се оказва българска - в най-дълбоките си пластове.И това все по-малко ще ни учудва.


ВСИЧКИ АВТОРСКИ ПРАВА СА ЗАПАЗЕНИ!!!ПЛАГИАТСТВОТО НА ОТКЪСИ И ИДЕИ ОТ ЧУЖД ТЕКСТ,Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ,КОЕТО СЕ НАКАЗВА ОТ ЗАКОНА! 


Тагове:   Гай,   тит,   руфинка,   Роксана,   руфин,   Руф,   руфий,   рухчо,


Гласувай:
3



1. leonleonovpom2 - Похвално, Милена! Впрочем, този ...
08.11.2019 15:23
Похвално, Милена!
Впрочем , този римски обичай, жените да приемат името на мъжа, например на Домициан- Домиция, на Херений- Херения е съхранен и при нас, учудващо!
Имам незабравими спомени в това отношение за баба ми, по линия на баща ми
Ние, дещата я наричахме по име Но в града беше известна като баба Иваница- на името на дядо ми Беше властна жена В големия род тежеше нейната дума Но каквото правеше, беше от името на дядо ми Жена тип Ливия, но в добрия смисъл !Бях дете, но това ми правеше впечатление Била е хубавица като млада , защото на мен детето, ми правеха впечатление огромните и сини очи!
Действала е правилно, в името на семейството! Да поддържа авторитета на мъжа А не с намесата си, да го обезличава, което руши семейството!
Тя не се разправяше с никой, думата и беше закон!
Запомнил съм коментар- Баба Иваница каза! Край, не подлежи на обсъждане!

Сега , от твоя материал, си давам сметка, че многолюдното, заможно в миналото семейство, е било устроено по патрициански, римски образец! Включително и с обръщението към жената!

Желая ти успех!

Хубав ден!
цитирай
2. milenavarbanova9 - към leonleonovpom2
08.11.2019 15:56
Благодаря,Иване!
Моля те,прочети и продължението,заради блога и скапаната ми клавиатура,не мога да пиша и публикувам по-дълъг текст,карам на части!
Приятна вечер и весели събота и неделя!
цитирай
3. leonleonovpom2 - Благодаря ти, Милена!Разбира ...
08.11.2019 20:51
Благодаря ти, Милена!
Разбира се!
Ще ти разкажа и друг интересен спомен в тази връзка
Нас ни изселиха, нямах и пет години, следователно съм бил около четирив случая, който описвам
Къщата ни беше на главната, имаше голямо движение по нея Беше ни забранено да излизаме и да я пресичаме
Но забранените неща са сладки С братовчедка ми издебнахме момент и пресякохме Но веднага се появи баба ни, грабна ни и ни закара в стаята си Върза ни за краката на леглото Като се върне баща ми, да реши, дали да ни пусне Плакахме, заплаших я, че ще си изпати от баща ми Тя само се усмихна
Накрая той пристигна Тя му разказа какво сме направили, как едва не са ни сгазили Той много се ядоса, но не на баба ми, а на нас Тя му забрани да ни бие ако обещаем ,че това никога няма да го правим повече С плач обещахме И накрая баща ми:
- Мамо, вече мога да ги освободя и да ги прибера, нали?
Беше мъж планина, но трепереше пред нея!

Все още властваше патриархата, но главната роля в него изпълняваше жената?!
Както в дома на Август Той е главният, но конците дърпа Ливия!

Хубава вечер, Милена!
цитирай
4. milenavarbanova9 - Винаги намираш да разкажеш нещо ...
08.11.2019 21:20
Винаги намираш да разкажеш нещо забавно,а в същото време много важно.Разказваш непринудено,както говориш,стилът ти е лек - май си сбъркал попрището си,трябвало е да станеш не химик,а писател.
Но разказаното за баба ти ме трогва до сълзи,то ми напомня за ония стари и мъдри българки,на чиито плещи беше Отечеството - времена на мъдрост,честност и трудолюбие,които...няма да се върнат.Лека нощ!
цитирай
5. leonleonovpom2 - Здравей, Милена!
09.11.2019 20:37
Трогна ме!
Разказвал съм я тази история, но сега ще е специално за тебе
Дядото на жена ми, вероятно заради фамилията ми, ме попита ,кой е моят дядо? Казах му ,че няма как да го знае, той се е изселил, дядо й, преди идването на прадядо ми там Наистина ,не го знаеше Но попита за прадядо ми Казах му името, с коментар, че като не знае дядо ми, откъде пък ще знае прадядо ми?
Скочи като ужилен, серт поморийски грък беше!
Как съм можел да помисля, че той, старият лозар, незнае кой е прадядо ми? Че той е внесъл първият трактор за нови лозя в района И първата вършачка
За вършачката имам детски спомен, интересното е, че съм бил почти бебе? Но за трактора, нещо подобно на локомотив, не знаех Веднага питах баща ми и той потвърди ,че е вярно
Преди няколко години, намерих в експозицията на музея снимка на тази вършачка С работещите на нея и група млади мъже пред тях, седнали Вгледах се и разпознах в тях баща ми и братята му Баща ми с бяла риза ,те в работни дрехи
И се убедих в истината на нещо друго
Баща ми е бил студент в София Но дядо ми е прикован на легло, след удар. Баба ми нарежда на баща ми да се върне, да поеме стопанството, защото то загива Няма кой да го ръководи И баща ми се прибира
Поема го на младежка възраст и се справя!
Имало е ред, имало е семейство, имало е държавност!

Хубава вечер, Милена!
цитирай
6. dobrodan - Кавес - каверна - кавитация... И някой, дето е стрелял от пещерата навън.
10.11.2019 14:51
"...Кавес (стрелец) – 1) градски опълченец; 2) войник от подчинен на Магистратурата гарнизон; 3) подбран пехотинец с арбалет; 4) предградия на Болгар и Казан....:
"... син на Алабуга бил алпът Кавес, на когото Умай поверила управлението на Турун-Суба (чие ли име носи полският град Торун, създаден от тевтонския орден), и понеже българите заемали важно място в нея, наричали я още и Бурджан (Бързян?) - Суба. Всички царски потомци носели фамилията Зиези, която също произнасяли и като Дуло. И двете са названия на една и съща българска династия, основана от
алпа Кавес. Син на Кавес бил първият човек на Земята – Булгар-Батир Джам или Ом Угър (Огуз), когото наричали още и Карт-Булгар-батир, както и Карт-Джам."

Я виж колко значения на думата ти намерих :):):).
цитирай
7. milenavarbanova9 - Объркваш ме,Добродан,
10.11.2019 22:06
За Кавус - Кавес(?)-стрелец - не знам,вижда ми се много нагласен паралел, а "каверна" аз извеждам от ca- vereni - къща на змея,на дракона.Логично е.
цитирай
8. dobrodan - Здравей, Милена, исках
11.11.2019 09:42
да ти покажа колко е стара тая дума:), драконите също живеят в пещери, нали така?
Това е извадка от "Джагфар тарих", аз не съм нагласял нищо :).
цитирай
9. milenavarbanova9 - Добродан,
11.11.2019 10:20
Драконите живеят в пещери - каверни - писала съм го в "Магичната долина" и в "Който има ум" в моя блог.Не съм чела "Джагфар Тарих". Изобщо не помислих,че си нагласявал,но асоциацията ми изглежда странна...Пък кой знае - ще помисля.Благодаря ти.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: milenavarbanova9
Категория: История
Прочетен: 774836
Постинги: 328
Коментари: 1804
Гласове: 1896
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031